AMSTERDAM - Een 38-jarige Amsterdammer zou door middel van bankpasfraude ruim 30 klanten van twee grote Nederlandse banken hebben benadeeld, waarbij hij ruim 2 miljoen euro buit zou hebben gemaakt. Met behulp van stemherkenning en samenwerking met de banken kon de Amsterdammer worden aangehouden.


De verdachte zou zich hebben voorgedaan als klant van beide banken en bankpassen en pincodes hebben aangevraagd. Die passen en codes zou hij vervolgens hebben onderschept door ze letterlijk uit de brievenbussen van de klanten, voornamelijk bedrijven, te hengelen.

Simkaart verwisseld

Bij de ene bank zou hij de passen hebben geactiveerd door gebruik te maken van een telefoonnummer van de klant. Dit zou hij mogelijk hebben gemaakt door ‘simswapping’. Dit is het vervangen van een simkaart van een bepaald nummer door een nieuwe simkaart waardoor iemand het nummer kan overnemen. De oorspronkelijke abonnee kan dan geen gebruik meer maken van het nummer. Wanneer de bank de klant terugbelde ter verificatie van diens identiteit, zou de verdachte de telefoon hebben opgenomen en zich hebben uitgegeven als de klant.

Bij de andere bank is inbellen met een telefoonnummer van de klant geen onderdeel van de verificatie van de identiteit. Wel worden er beveiligingsvragen gesteld bij het activeren van een bankpas. Die zou de verdachte juist hebben beantwoord. Met de buitgemaakte bankpassen en bijbehorende pincodes kon de verdachte inloggen op rekeningen bij de banken, wat de verdenking van computervredebreuk oplevert.

Gesprekken opgenomen

Beide banken hebben een aantal gevoerde telefoongesprekken opgenomen, bewaard en aan de politie verstrekt. Op 20 februari van dit jaar is de 38-jarige Amsterdammer op aangehouden. Tot vandaag zat hij in volledige beperkingen en mocht hij alleen contact hebben met zijn advocaat. De verdachte zit nog vast.